Égésnyomok bukkantak elő a humuszolás után, egykor tüzet rakhattak itt. Egy hosszú árkot, több kisebb-nagyobb gödröt és cölöplyukakat bontanak, dokumentálnak a Savaria Múzeum munkatársai, akik 50-60 centiméter mélységben kutatnak a várost északkeleti irányból elkerülő út nyomvonalán. A feltárást tavaly ősszel próbaásatás előzte meg, kutatóárkokat húztak, hogy kiderítsék, hol vannak olyan mennyiségben régészeti jelenségek, hogy megelőző feltárás kezdődhessen. Végül idén március elejétől három helyszínen nyitottak meg nagyobb felületeket. Kis mennyiségben kerültek elő régészeti objektumok, leletek, több korszakból.
Anderkó Krisztián - régészeti osztályvezető, Savaria Múzeum
"A próbafeltárásokon előkerült jelenségekből indultunk ki, azok határozták meg, hol lesznek a megelőző feltárások. Ezen a helyszínen Árpád-kor került elő, a reptér környékén bronzkori jelenségek bukkantak elő, kicsit arrébb a 100-as lőtér környékén pedig rézkori jelenségek jöttek elő. Az ásatások most is zajlanak, az utolsó stádiumban tartanak."
A szegényes leletanyag magyarázata az lehet, hogy a terület szélcsatornában fekszik, így a múlt embere számára nem volt ideális a letelepedésre. A sokszor mostoha időjárási körülményeket a feltáráson dolgozók is saját bőrükön érezték a többhetes munka során. Még nagyjából két hétig tart a kutatómunka, s miután a területvásárlások is befejeződtek, még egy minisztériumi döntés kell, hogy elinduljon a kivitelezés, ami 36,7 milliárd forintba kerül.
A telefonnál: Kiss Boglárka - szóvivő, Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.
"Megvan a kivitelező, a STRABAG nyerte el a kivitelezést. Ez egy feltételes közbeszerzési eljárás volt, ami azt jelenti, hogy jelen pillanatban még nem rendelkezünk forrással arra, hogy elindulhasson a kivitelezés, minisztériumi döntésre várunk. A NIF megköti a vállalkozói szerződést, és 6 hónap van arra, hogy az ITM döntés és a forrás megérkezzen. Addig a szerződés nem lép hatályba. Amikor megérkezik a forrás, onnantól hatályos a szerződés, és kb. két éves átfutása van ennek a projektnek."
közös mappa/utepites_terkep1-2 Ahogy a térképen is látszik, az új út az M86-os és a 87-es különszintű csomópontjától indul 2x2 sávon, 3,3 km hosszan, a Söptei úti csomóponttól 2x1 sávon, szintén 3,3 km hosszan halad tovább, majd becsatlakozik a 87-es és 89-es főutak meglévő körforgalmába. Több különszintű vasúti csomópont és körforgalom is szerepel a terveken. Megoldják a Puskás Tivadar utca kivezetését is a 87-es főútra, 588 méter hosszan.
Hírek
Végéhez közeledik a megelőző régészeti feltárás a leendő északkeleti elkerülő út nyomvonalán
A Savaria Múzeum munkatársai a csaknem 7 kilométer hosszú szakasz több pontján is kutatnak. A terület régészeti jelenségekben szegény, néhány őskori és Árpád-kori lelet került felszínre. A munkát két hét múlva befejezik, és folytatódhat a 87-89-es főút új szakaszának előkészítése.