
Rudnainé Kajtár Klára ünnepélyes keretek között a Smidt Múzeum gyűjteményének ajándékozta néha férje szombathelyi villamosvasút modelljeit és épületmakettjeit, amelyeket saját kezűleg készített el.
Kalocsai Péter - tanszékvezető, egyetemi docens, ELTE SEK
Több, mint 25 éve volt, hogy Rudnai Béla megkeresett, hogy Vas megyei kötődései miatt a szombathelyi villamosvasútról szeretne modelleket készíteni, és hát levelezésbe, telefonálgatásba kezdtünk, és a rendelkezésére bocsátottam a saját kutatási eredményeimet az egykori szombathelyi villamosvasút járműpartjának minden kocsitípusáról megadtam a műszaki paramétereket, leírásokat, képeket és ezek alapján állt neki a modelleket elkészíteni és gyönyörű, működőképes, a valóságnak 1,87 kicsinyítésben elkészült változatait készítette el.
Ezek a makettek közel álltak a modellező szívéhez, hiszen amikor felesége a szombathelyi kórházban dolgozott, sokat utazott a villamossal. Az átadó ünnepségre Klára Budapestről érkezett lánya és veje társaságában.
Radnainé Kajtár Klára
“Nagyon örülök először is annak, hogy eljutottam a lányom és a férje jóvoltából, és annak meg külön örülök, hogy amennyit dolgozott és hobbija volt és szenvedélye, de nyoma marad itt Szombathelyen, és különösen örülök annak, hogy ennyire a szívén viselte Kalocsai Péter ezt az ügyet, és amilyen szépen beszélt, talán ennél szebbet csak a férjem tudott volna.”
A villamos-hálózat 1897 nyarán kezdte meg működését Szombathelyen. Először csak az egykori Püspöki Iskola és a Vasútállomás között közlekedett, aztán bővítették az útvonalat, és a Kálváriáig jártak a villamosok. Kezdetben a kocsik zöld színűek voltak, az 1910-es években aztán pirosra festették őket. Csak 26 évvel később mázolták sárga-fehérre a kocsikat. 1974 augusztusában csilingelt utoljára a szombathelyi villamos, de azóta is nosztalgiával gondolnak rá a helyiek.
Csapláros Andrea - igazgató, Savaria Múzeum
Szombathelyen a villamos és a villamosok fogalma egy különleges élmény természetesen történelmi szempontból, várostörténeti szempontból is, de egész egyszerűen az érzelmekre hat.
A 11 villamosmodell mellett a Remíz, az Éhen Gyula téri végállomás épülete, két melléképületet és egyéb tartozékok is részei a terepasztalnak, amit a múzeum bejárata mellett helyeztek el.