Az aszfalt síkjában megrajzolt humán napórát tesztelik a Kanizsai Dorottya Gimnázium diákjai. Ha a fiatalok a megfelelő helyre lépnek, maguk töltik be a mutató szerepét.
Ujvári Bence - 12. osztályos tanuló, Kanizsai-gimnázium
“A lényege, hogy egy ellipszis mentén vannak felírva az órák, és a dátumválasztón pedig minden hónapban máshová kell állni, és az árnyékunk vetülete mutatja meg a pontos időt.”
Ilyen és ehhez hasonló kísérletekkel színesíti év közben a fizikaórát Sinkó Andrea tanárnő, és most, a vakáció első napjaiban is érdekes megfigyelésre hívta vissza tanítványait.A nyári napforduló alkalmából Eratosztenész klasszikus mérését ismételték meg, amelyből - egy bot délben látható árnyéka segítségével - kiszámolható a Föld sugara. Egy kutatási programnak köszönhetően ezt a mérést tavasszal, a nap-éj egyenlőség idején egyszer már elvégezték itt, a Kanizsaiban, ahol a biológia, a kémia és a fizika tantárgy oktatását segítő laborban minden adott a szemléletes tanításhoz. Idén ugyanis mintegy 450 ezer forint értékben kapott az iskola optikai eszközöket, köztük modern lézereket.
Sinkó Andrea - szaktanár, Kanizsai-gimnázium
“Ez a legfőbb kincsünk, amelyeket nagyon egyszerűen egy kapcsolással egy-, három- vagy akár ötsugaras lézerré át tudunk alakítani. Érdekes, hogy ezt korábban úgy oldottuk meg, hogy lézer mutatópálcákat összekötöttünk, ragasztóval, és hát hogy mennyire volt az párhuzamos, erről a gyerekek tudnának beszélni. A mostani eszközök ezek ilyen szempontból profik.”
Egy új szemmodellel pedig a sugármeneteket tudják demonstrálni, de a különböző prizmákkal a szemüveg funkcióját vagy éppen egy távcső belsejét is szemléletesebben lehet megmutatni a gyerekeknek. A fejlesztéssel a gimnáziumi korosztály mellett az ide látogató nyolcadikosok is jól jártak.