Tehetséges gyermek a családban, kihívások és lehetőségek. Ezzel a címmel tartott előadást a Bolyai-iskolában Gyarmathy Éva szakpszichológus szülőknek, pedagógusoknak és diákoknak. Többek között a gyermekek sokféleségéről, a támogató környezet megválasztásának fontosságáról beszélt, és néhány tévhitet is eloszlatott.
Gyarmathy Éva - pszichológus, szakíró
“A tehetség az nem képességről szól, hanem sokkal inkább arról a belső hajtóerőről, hogy többet akarok elérni, még többet el akarok érni. És a képesség az tulajdonképpen azzal jön meg, hogy a tehetség tevékenykedik, sok mindent megtehet. Ilyen szempontból például nagyon lényeges, hogy bejutva egy gyakorlóiskolába, ahol magasabb szinten tevékenykedhet esetleg, van neki lehetősége, hogy jobban fejlődhessen. Ugyanakkor azt is tegyük hozzá, hogy nem minden gyerek akar úgy fejlődni, ahogy pont az iskolarendszer akarja.”
Ilyen nehezítő körülmények között kellene minden gyereknek megtalálni a számára legmegfelelőbb iskolát. Az pedig még jobb, ha hozzá hasonló társak között tanulhat, mert így nem lóg ki a sorból. A tehetség nem csupán genetika, sok múlik azon is, hogy van-e lehetősége kibontakoztatni azt. Az intézmények felelőssége abban áll, hogy bőséges programokat kínáljanak, ahol a diákok a helyükre kerülhetnek.
Papp Tibor - igazgató, ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
“A Bolyai pedagógiai programjának egyik nagyon fontos eleme a tehetséggondozás. Ennek eredményeképpen Kiváló Akkreditált Tehetségponttá váltunk, sőt a tavalyi tanévben Minősített Tehetség Műhellyé is.”
Kiderült, hogy a tehetséget mérni nem lehet, de nem is kell. Épp elég, ha a szülő és a pedagógus megnézi, hogy a gyereknek mire van szüksége, és a szakember szerint ezzel már a saját útját járhatja.
Hírek
Tehetséges, jó képességű vagy átlagos?
Tehetséges, jó képességű vagy átlagos? Erős iskolába való, vagy jobb, ha békén hagyják? Minden gyereknek másra van szüksége, az pedig a szülőn, a pedagóguson és a környezeten múlik, hogy sikerül-e kideríteni, mi is az.