Csörög a telefon az egész rendelési idő alatt - az orvos saját mobilja, a rendelő száma, és éppen egy harmadik hívás is érkezik Legli Veronika háziorvosi rendelőjébe.
“Ugye a telefonok folyamatosan csengenek, és a betegek meglehetősen türelmetlenek ahhoz, hogy ha a rendelő telefonját nem veszik fel, akkor megszólal a kollega telefonja, és plusz megszólal a magántelefonunk is!”
Az alapellátásban szeptember 15-éig még biztosan a telemedicina rendszer.
Legli Veronika - háziorvos
“Nekünk, akik még a klasszikus belgyógyászaton, és klasszikus orvostudományon nőttünk fel, teljesen szokatlan volt, hogy telefonon adunk a betegeknek tanácsot, próbáljuk őket a technikába bevonni, számtalan kiütéses, és torokképletről fénykép után diagnózist és konzultációt tartani.”
Ez egy hatéves gyermek torka, mobillal fotózva. Az édesanyja telefonon hívta fel a gyermekorvosi rendelőt, a képet emailen küldte.
Takó-Gódor Zsanett
“Két héttel ezelőtt a kisfiam torokfájásra ébredt, hőemelkedéssel, nem tudott enni, inni, majd két nap múlva még kiütések is megjelentek a testén, illetve a nyelve is jellegzetesen piros volt, akkor felhívtam a háziorvosi rendelőt, ahol mondták, hogy hát fényképezzem le, küldjem át a fényképet, és ezután engem visszahívtak, hogy skarlátos a kisfiam.”
A személyes látogatás jobban megnyugtatta volna - tette hozzá az édesanya. A telemedicina hátránya, hogy a háziorvosi vizsgálat elmarad: azokat a tüneteket nem tudja érzékelni az orvos, amikről esetleg nem beszél a beteg.
Legli Veronika - háziorvos
“Értem, hogy szeretne velem hosszan beszélgetni, de miután a betegforgalom ez alatt az idő alatt semmit nem változott, tehát nekem ugyanúgy napi 80-100 beteggel kall kapcsolatban lennem, ezért fontos enne, hogy pontosan, összeszedve, lényegre fókuszálva elmondja, hogy mért hívta a rendelőt.”
Érdemes átgondolni a hívás előtt, hogy milyen információkat szeretnénk vagy kell megosztani a orvossal. A régi és az új módszert, vagyis a személyes találkozáson alapuló és a telefonos vizsgálatot egyensúlyba kell hozni, az elsődleges cél a betegellátás biztonsága - hangsúlyozza Legli Veronika.
Hírek
Szeptember közepéig még biztosan marad a telemedicina
A háziorvosok többnyire telefonon adnak tanácsokat a betegeknek. Nem csökkent a panaszosok száma, de a páciensektől azt kérik az orvosok, hogy legyenek lényegretörőbbek és türelmesebbek.