Hírek

Szakmai tanévnyitó

2016. szeptember 02., 17:08

Az oktatási rendszer most is zajló átalakulásáról beszéltek az előadók az idei szakmai tanévnyitón. A megye iskoláinak és óvodáinak vezetői első kézből informálódhattak az ágazat finanszírozásáról, a pedagógus-előmeneteli rendszerről és az intézményfenntartó hálózat változásairól.

Szakmai tanévnyitó

A Művészeti Szakközépiskola diákjainak műsorával köszöntötték a vasi iskolák és óvodák vezetőit a pénteki szakmai tanévnyitó konferencián. (02.13-) Az egyetem dísztermében megtartott eseményre eljöttek a tankerületi igazgatók, és a szakképzési centrumokat irányító szakemberek is.

Harangozó Bertalan - kormánymegbízott, Vas Megyei Kormányhivatal
“Nagyszabású átalakítás zajlott az elmúlt években is, és ennek az átalakításnak, változásnak talán ma is még részesei vagyunk. De ez nem önmagáért való átalakítási folyamat, hanem célja van. Az a célja, hogy ezen a területen is megfeleljünk korunk nem kevés kihívásának, talán jogos igényeinek és elvárásainak.”

Ugyanakkor a felszínességet is el kell kerülni - fogalmazott megnyitójában a kormánymegbízott. Szólt még az ágazat finanszírozásáról is, amelyről elmondta, hogy bár jelentős összeg áramlott az oktatásba az elmúlt időszakban, nyilvánvalóan még több pénzt el lehetne költeni. Részben ezekről a központi támogatásokról és fejlesztésekről beszélt előadásában a köznevelési helyettes államtitkár, aki számos konkrétumot is megemlített az intézményrendszer átszervezésével és a pedagógusokat érintő változásokkal kapcsolatban. Megkezdődött a kerettanterv újraszabályozása, de az óraszámokhoz még nem volt idő hozzányúlni, csak a tananyag mennyiségi oldalához készültek ajánlások.

Sipos Imre - köznevelésért felelős helyettes államtitkár, EMMI
“Ezért adott ki közel 380 tanmenetjavaslatot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, amely tanmenetjavaslatokról szintén hallhatnak ma előadást, és amely tanmenetjavaslatok természetesen a Nemzeti Alaptantervnek megfelelően egy kicsit szűkítik, csökkentik azt a bőséges kínálatot, amely szabályozást a kerettantervek adtak önök számára. Ezzel növelve az önök szakmai önállóságát, és remélhetőleg csökkentve a gyerekeknek a terheit.”

Ismertette a harmincperces tanórák fogalmát is. Mint mondta, csak egy sokak által már alkalmazott gyakorlatot foglaltak jogszabályba, azt, hogy első és második osztályban fél óra elteltével játékra válthat a pedagógus, ha elfáradtak a gyerekek. Az előadó részletezte az előmeneteli rendszer változásait is, köztük azt az intézkedést, miszerint a hét évvel nyugdíj előtt álló kollégák pedagógus II. besorolást kapnak. Rögzítették a munkaidő szabályozását, a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatásának menetét és a béremelés differenciált kifizetésének lehetőségét is. Szó volt az intézményfenntartó átalakulásáról is: januártól az egy központból 58 kisebb egység alakul, és a döntési folyamatok közelebb kerülnek az iskolákhoz.