Hírek

Szakmai konferencia az öngyilkosságok megelőzéséért

2019. szeptember 25., 12:23

Évente mintegy kétezren vetnek véget önkezükkel életüknek hazánkban. Ez a szám stagnál, ám minden élet számít. A lelki elsősegély telefonszolgálat 50 éve alakult, pont az ilyen szándékot fontolgatók megmentésére. Először rendeztek szakmai konferenciát Szombathelyen a lelki elsősegély telefonszolgálat szervezésében.

Szakmai konferencia az öngyilkosságok megelőzéséért

A Humán Civil Házban gyűltek össze a lelki elsősegély telefonszolgálat önkéntesei, hogy szakmai konferencián összegezzék munkájuk tapasztalatait. Országosan 400 aktív ügyelő áll a nap 24 órájában a bajban lévők rendelkezésére.

Szabó Katalin – szolgálatvezető, Szombathelyi Lelki Elsősegély Telefonszolgálat
„A bújtatott mondatokat is észre kell vennünk, hiszen lehet, hogy más problémával jön, ami teljesen banális, de ott dolgozik mögötte, hogy valami nagyon nem jó. Nekünk akkor résen kell lennünk.”

Az anonim formában hívható szolgálat 1970-ben alakult meg Magyarországon, az öngyilkosság megelőzésére hozták létre.

Tóth Balázs – szociális munkás
„Különböző stressz helyzetek, főként fiataloknál iskolai helyzetek, amit nem tud megoldani, munkahelyi teljesítménykényszer, vagy -zavar, vizsgadrukk az iskolában, szakítás a párjával. A jövőkép hiánya, a teljes motiválatlanság.”

Többek között ilyen okok vezethetnek oda, hogy valaki a végső megoldást fontolgassa. Az önkéntesek azt tapasztalják, hogy sokszor egy beszélgetés is segít annak felismerésében, hogy a krízishelyzetből van kiút.

Dudás Erika – alelnök, Lelki Elsősegély Telefonszolgálat
„Amikor facebookon kommunikálnak egymással a családtagok, az a személyes kapcsolatokat nélkülözi. Másképp figyelnek okoseszközökön keresztül az emberek, mint a személyes kapcsolatokba. Valódi emberi hangra vágynak, odafigyelésre vágynak és ez, azt gondolom, hogy korosztálytól független.”

25 év felett bárki vállalhat önkéntes ügyelői feladatot a szolgálatnál, fontos viszont a mentális alkalmasság, a felkészülést pedig képzés és később folyamatos szakmai kapcsolattartás segíti. A lelki elsősegély vonalát sajnos 60%-ban hecchívásokra használják a felelőtlen telefonálók, ezzel azoktól vonják el a kapacitást, akiknek valóban segítségre lenne szükségük.