Rozmaring, levendula, menta és citromfű terem a Neumann-iskola Csodakertjében lévő magaságyásokban. Kicsit odébb paradicsom piroslik és gyümölcsfák zöldellnek. A mintegy 3000 m2 területen öko-tudatos, gyakorlatias oktatómunka folyik évek óta, a gyerekek testközelből megismerkedhetnek a növényekkel, termésekkel a biológia és technika órákon, valamint részt vesznek a kertgondozásban.
Polcsik Bernadett - biológia-technika szakos tanár, Neumann-iskola
"Borzasztóan élvezik, nagyon szeretnek kijárni, óráról órára kérik, hogy jöjjünk ki a parkba, tartsunk itt órát. Ezek nonformális keretek között zajlanak, nincs katedra, nincs padba ülés, kis csoportokban feladatot adunk nekik, és ez alapján rajzolnak, terméseket gyűjtögetnek, sokféleképpen használjuk ezt a kertet."
Az iskolakert programban tovább bűvül a Csodakert - az egykori huszárlaktanya területén, ezen a most még gazos részen alakítanak ki újabb ágyásokat. Ma tartottak terepbejárást, és megvitatták az ötleteket a programban részt vevő tanárokkal. A kertműveléshez szükséges eszközöket - kapát, lapátot, gereblyét - már megkapták a sikeres pályázat nyomán.
Kiss-Geosits Beatrix - igazgató, Neumann János Általános Iskola
"Mi olyan szerencsések vagyunk, hogy már van gyógynövénykertünk, vizes élőhelyünk, gyümölcsfáink, és a művészeti képzésünkhöz kapcsolódóan most festőnövényeket fogunk termeszteni, amelyek színűkkel, anyagukkal lehetőséget teremtenek az archaikus festőanyagok létrehozására."
Az Országos Iskolakert-fejlesztési Program 2019-ben indult az Agrárminisztérium kezdeményezésére, fővédnöke Bálint György gazda volt. Az Iskolakertekért Alapítvány dolgozik a hálózat országos kiterjesztésén, és félévente pályázatokat ír ki iskolák, óvodák részére, amelyek iránt óriási az érdeklődés. A nyertesek anyagi- és eszköztámogatást kapnak, továbbá pedagógiai és kertészeti mentorálással segítik őket.
Pólyáné Hanusz Borbála - egyetemi docens, Növénytudományi Tanszék, SZIE
"Lehet ebből pedagógiai szempontból profitálni, pl. egy matekórát ki lehet hozni a kertbe, és gyakorlati téren tapasztalhatja meg a gyerek, mennyi egy méter, milyen nehéz egy kg, jobban megérti, megjegyzi. Ugyanakkor az ökológiai folyamatokat is átlátja, honnan indul egy növény, mi lesz belőe, a zöldhulladék hogyan kerül vissza a természetbe. A szociális képességeket is lehet fejleszteni, az együttműködést."
A mozgalom célja, hogy népszerűsítse a kertészkedést, a környezettudatos és fenntartható szemléletet a gyerekek körében, ismerkedjenek a zöldségekkel, gyümölcsökkel, dísz- és fűszernövényekkel, és megtapasztalják, hogy a kert élmény. A Neumann-iskolában ebben a tanévben alakítják ki az új kertrészt, jövő nyáron teljes pompájukban virulnak majd itt a festőnövények.