Hírek

Rekumbenssel az utakon

2010. június 04., 15:15
Önök is találkoztak már vele? Hónapok óta jár Szombathely utcáin ez a különleges járgány. Az úgynevezett rekumbens egy táplánszentkereszti fiatal, Pozsgai Gergely tulajdona. Ő készítette el a kerékpárt, azóta ezzel jár munkába, és gyakorlatilag mindenhova. A fiatalember elképzelni sem tudja biciklizés nélkül az életét.
Rekumbenssel az utakon

Pozsgai Gergely
„Maga a biciklizés az életem része, 4-5 éve csinálom folyamatosan ez évente jó pár ezer km-t jelent, mert ezzel megyek munkába, ha valahova mennem kell, az autót igyekszem kiváltani ezzel a járművel. Ezt a biciklit 2 hónapja kezdtem építeni, az ötlet viszont már évek óta megfogalmazódott bennem több helyen láttam már az országban elvétve egy-egy példányt. Az interneten utánanéztem a dolgoknak és kiderült, hogy komoly klubok foglalkoznak a témával, itt Magyarországon még annyira nem elterjedt, de nyugaton már egy olyan téma, ami nagyon közkedvelt és sokak által ismert."

Az interneten találta meg Gergely ennek a fekvőbiciklinek a tervét is, és rögtön munkába kezdett, persze akadtak segítői is.

„Nekem nincsen lakatos végzettségen a hegesztséhez nem értek, ismerőseim segítettek ebben két lakatos és egy esztergályos őket kértem meg. Jó 2-3 hónapig tartott mire mident sikerült összeszedni. Az alkatrészek mindenhonnan vannak a szelvények egy bizonyos része a méhteleplől, vannak benn biciklialkatrészek, azt is onnan szereztem, de vannak benn új alkatrészek is. A féket újonnan vettem, a hajtáláncot is. Az olyan dolgok, amik precízen kellenek, újonnan vettem, hogy később ezekből ne legyen probléma."

A bringa még nincs teljesen kész, vannak hiányosságai.

„Ennek a hibája az, hogy nincs rugózása tulajdonképpen kényelmetlen, ha a magyar utakat nézzük olyan szempontból, hogy kicsit ráz. Valami olyasmi testhelyzetet kell felvenni, ami adja is magát tulajdonképpen, hogy  afejet azt nem tesszük folyamatosan a fejtámlának, mert ha kátyukba megy, akkor beüti. Az ember a fejét kicsit előréb tartja."

Ettől a hibától eltekintve azonban használható a forgalomban, ugyanis a Kresz szerint triciklinek minősül. Normál útburkolaton, széliránytól függetlenül akár 30-35 km/h sebességgel is lehet vele közlekedni.

„A lényeg az, hogy feltűnő jelekkel kell ellátni, például ezzel a zászlóval, hogy kitűnjön a forgalomból, ugyanis alacsonyabb mint egy rendes bicikli."

Munkába járni és túrázni egyaránt kiválóan alkalmas, ráadásul még egészségesebb is, és más izomcsoportokat dolgoztat meg mint a hagyományos kerékpár.

„Egy más testhelyzetet tud bent az ember felvenni, ami kényelmesebb mint egy rendes biciklin. A rendes biciklin egy idő után a gerincoszlop nagy terhelésnek van kitéve és ez a kényelmesebb, félig fekvő testhelyzet ezt igyekszik kiváltani. Ugye teljesen el lehet bent lazulni. A felső test az tulajdonképpen laza a tekerés alatt és a különböző alsó combi izomcsoportok azok, amik inkább dolgoznak. Ha valaki átül egy hagyományos bringáról egy ilyen drikera, akkor egy jó 30-40 km kell ahhoz, hogy ezt megszokja. Pont azért, mert a bicikli lefelé nyomod a pedált és a comb elülső része dolgozik inkább meg a vádli. Ezen a biciklin pedig előre nyomjuk a pedált és a comb hátsó része, a farizmok és a vádli is ugyanúgy ki van téve a munkának."

A bringa még extrákkal is fel van szerelve, ugyanis Gergyely a fejtámlába hangszórókat épített, így egy mp3 lejátszó segítségével zenét is hallgathat biciklizés közben. Fejben már a következő, továbbfejlesztett változat elkészítésén gondolkodik. De a fiatalember álma egyébként, hogy egyszer mozdonyvezető lesz belőle, a fekvőbicikli összeszerelése csak hobbi. Fő célja, hogy az embereket arra ösztönözze, hogy autó helyett inkább kerékpárral járják az utcákat, hiszen sokkal egészségesebb.