Hadar Galron kortárs izraeli drámaíró 2004-ben írta Mikve című színművét, amit azóta a világ számos pontján bemutattak. A Weöres Sándor Színházban áprilisban négy alkalommal is előadják a darabot. A sok humorral fűszerezett, megrendítően szép történet egy női fürdőben, mikvében játszódik, melynek vizében havonta megmerítkeznek az asszonyok, hogy megtisztuljanak és újra érintkezhessenek férjeikkel. A dráma szereplői különböző életkorú nők, asszonyok, akik elfogadásukért és szabadságukért küzdenek egy férfiak uralta világban, s ha kell, lázadnak is.
“Te.. megtagadod magad a férjedtől?... - …egy lázadó nő!”
A szereplők együtt kutatják emberi és női létük értelmét, hogy hogyan felelhetnek meg a szigorú társadalmi, vallási elvárásoknak, miközben sokat tűrnek - hazudnak másoknak és önmaguknak egyaránt. Bálint Éva Chedvát alakítja a darabban: egy bántalmazott nőt.
Bálint Éva - színész, Weöres Sándor Színház
“Ez a nő a darab elején azért, hogy megvédje a férje jó hírét, a férje és a családja jó hírét, tulajdonképpen mindent megtesz ezért. Pontosabban titkolja azt, hogy veri a férje, miközben látható jelei vannak ennek, de mindent megtesz annak érdekében… és tulajdonképpen a körülötte lévő nők is úgy csinálnak, mintha nem történt semmi, azt mondja, hogy csak elesett, és ők elhiszik, miközben tudják, hogy ez nem így történt.”
Az előadás látványvilága és a jelmezek hitelesen idézik a rituális fürdő miliőjét és a zsidó közösség kulturális sajátosságait, miközben a darab által felvetett problémák univerzálisak.
Widder Kristóf - rendező, Weöres Sándor Színház
“Annak ellenére, hogy egy zárt, nagyon konkrét közösségről van szó, azt szerettük volna, hogy az általuk behozott témák…, azokra tudjunk reflektálni. Gondolok itt a nő szerepére, a nők szerepére a társadalomban, a családon belüli erőszakra, a házasság intézményére, tehát azt szerettük volna, hogy minél tágabb legyen az a kép, az a perspektíva, amit látunk, és ne csak a konkrét zsidó közösségről szóljon.”
A fürdő vezetőjének és újonnan felvett munkatársának eltérő elképzelései vannak a hagyományok követéséről. Kettejük konfliktusának kontextusában a különböző karakterek nagyívű jellemfejlődésen mennek keresztül a darab során.
“Mindenható Isten! Reszkető szívvel teljesítem parancsodat, hogy megmerüljek és megtisztuljak!... - … fájdalomtól és szomorúságtól!”