Hírek

Országos tiltakozás kezdődött a felsőoktatási keretszámok tervezett csökkentése miatt

2012. december 11., 17:50

Több egyetemi városban is tüntettek a hallgatók, volt ahol elfoglalták a kormányhivatalt, Budapesten pedig utcára vonultak és hidat zártak le a demonstráló fiatalok. A kormány drasztikusan visszavenné az államilag finanszírozott helyek számát, helyette ösztöndíj-programot és kedvezményes diákhitelt kínál a tanulmányi költségek finanszírozására. A szombathelyi hallgatói önkormányzat szerdán 18 órától tiltakozó fórumot szervez a Savaria Egyetemi Központban.

Országos tiltakozás kezdődött a felsőoktatási keretszámok tervezett csökkentése miatt

Tiltakozó plakátokat ragasztottak a falra és mécseseket gyújtottak az aulában a Savaria Egyetemi Központ hallgatói. Ők így tiltakoznak a drasztikus keretszám-csökkentés ellen. A kormány a mostani 53 ezer helyett csupán 10 480 fiatal számára biztosítana államilag finanszírozott férőhelyet. A többieknek részben vagy egészben fizetniük kellene a képzésért, például diákhitelből. A rektori konferencia és a hallgatói önkormányzatok is tiltakoznak, szerintük ugyanis így a szegényebb családból érkező tehetséges hallgatók elesnek a tanulás lehetőségétől.

Gecseg Jácint - kommunikációs referens, NymE-SEK, HÖK
"Csökkenni fog az anyagi keretünk, és az egyetemek sem készültek erre fel. Ez elég nagy problémát fog jelenteni az ország összes egyetemén. Nem tudjuk, mi lesz, ilyen kaotikus helyzetben nem lehet egyetemeket irányítani, nem tudjuk, mit hoz a jövő, hogy mi várható."

Szombathelyre jellemzően nem a legtehetősebb diákok jelentkeznek, és a férőhelyek további csökkentése is hátrányosan érinti az intézményt az elnök-rektorhelyettes szerint. Kevesebb oktatóra lehet szükség, egyes szakok pedig veszélybe kerülhetnek.

Prof. dr. Gadányi Károly - elnök-rektorhelyettes, NymE-SEK
"Nagy gond, hogy az intézmény államileg finanszírozott helyet nagyon keveset fog kapni előreláthatólag. Ebben a nehéz helyzetben még hatványozottabb mértékben érezteti a negatív hatásait."

Gadányi Károly szerint az egyetemi központ számára a tanárképzés jelentené a biztos jövőt. Ehhez azonban elengedhetetlen a pedagógus életpálya-modell megalkotása, ami jelentkezésre ösztönözné a fiatalokat.