Hírek

Munka a segélyhívó központban

2017. október 13., 16:34

A Miskolcon és Szombathelyen 3 éve működő 112-es hívásfogadó központokba eddig 16,5 millió telefonhívás érkezett. Ezeknek azonban mindössze 20 %-a volt valódi segélykérés. A központok létrehozásának egyik legfőbb célja az volt, hogy a készenléti szerveket: a rendőrség, a katasztrófavédelem és a mentőszolgálat tevékenységirányítóit tehermentesítsék a beavatkozást nem igénylő hívások fogadása alól.

Munka a segélyhívó központban

"Segélyhívó központ. Jó napot kívánok. Miben segíthetek?"

Naponta 5-6 ezer telefonhívás érkezik csak a szombathelyi Hívásfogató Központba az ország minden tájáról.

"Hol történt a baleset? Utca, házszám?"

Az operátorok nem csak a bejelentőtől tudják meg, hogy honnan telefonál, hanem az informatikai rendszer térképen mutatja, akár vezetékes, akár mobil készülékről jön a hívás. A káreseménytől függően értesítik a készenléti szervezeteket.

Ilyen figyelemfelhívó hanggal érkezik a jelzés a katasztrófavédelem ügyeleteséhez a hívásfogadó központból, ha baj van. Ezúttal azonban egy közös gyakorlat eseményéről szól a riasztás.

Dobos Róbert – ügyeletes, Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Veszélyes anyagot szállító teherautó busszal ütközött, a buszon több személy tartózkodik, a buszról 2 ember szállt le véresen. Több sérült van a helyszínen. A teherautó sofőrje nem tud kiszállni. A tartályból veszélyes anyag szivárog az útra.

A 112-es hívásfogadó központ operátora akár konferencia beszélgetésbe is kapcsolhatja a bejelentőt, hogy a rendőrség, a katasztrófavédelem és a mentőszolgálat munkatársai egyszerre juthassanak a beavatkozásukhoz szükséges információkhoz.

Balázs Zsolt – vezető, Szombathelyi Hívásfogadó Központ
A beérkező segélyhívások 20 %-a az, ami érdemi segélykérés, tehát ami igényli a készenléti szervek, rendőrség, katasztrófavédelem, mentők beavatkozását. 10 %-a beérkező hívásoknak információ kérést tartalmaz. Ez azt jelenti, hogy az állampolgárok a legkülönfélébb dolgokról érdeklődnek, hol lehet elérni méhészt, hol van az ügyeletes gyógyszertár.

Fontos, hogy a segélyhívó számot csak akkor tárcsázzuk, ha valóban baj van – mondta el a 3 éve működő 112-es központ vezetője a Szombathelyi Televízió közéleti magazinjában. Jelenleg a hívások 70 %-a nem ilyen. A készenléti szervek tevékenység- és mentésirányítóinak tehermentesítése mellett cél az is, hogy minden segélyhívás egy helyre fusson be. Így most már nem csak a rendőrség 107-es, a katasztrófavédelem 105-ös, hanem a mentők 104-es számára indított hívásokat is a 112-es központban fogadják.