Hírek

Megszaporodtak az árucserék az üzletekben

2023. január 17., 19:14

A csere és a visszavétel körülményeit a jogszabály és maguk a kereskedők határozzák meg.

Megszaporodtak az árucserék az üzletekben

Karácsonyra sokan vásárolnak ajándékba próba nélkül különböző termékeket, így január első felében sokan keresik fel az üzleteket, hogy kicseréljék az ajándékokat, amelyek nem váltak be. Lehet hivatkozni arra, hogy nem jó a méret, vagy egyszerűen nem tetszik az adott darab, esetleg már több is van belőle otthon. Azt tudni kell, hogy nincs jogszabályi előírás arra vonatkozóan, hogy milyen állapotban, és hány napon belül vehetők vissza vagy cserélhetők a termékek, erről a kereskedők határoznak, és mindenhol más a szokás. Egyik kereskedő sem kötelezhető arra, hogy egy terméket visszavegyen, csak ha az meghibásodott. A csere feltételeiről érdemes már vásárláskor tájékozódni. Aki nem elégedett a termékkel, általában 30 napon belül intézkedhet. Az üzletek többsége készségesen áll a helyzet elé.

Bereczki János - üzletvezető, Hófehérke Divatáruház
"Természetesen mindig meg szoktuk kérni, hogy az árcímke maradjon rajta a terméken, illetve használnat után nem cserélünk árut. Általában kompromisszumképesek vagyunk, ígyekszünk így eljárni a vevőkkel, de nyilván azért megvannak a feltételek.”

Vannak, akik bizonyos értékhatár alatt visszaadják a pénzt, de erre egyik kereskedő sem kötelezhető. Gyakori, hogy az elköltött összeget le lehet vásárolni. A webáruházak helyzete más, itt már vannak konkrét előírások.

Dosztánné Császár Eszter - osztályvezető, VMK Fogyasztóvédelmi Osztály
“Itt a jogszabályi előírások 14 napos indoklás nélküli elállási jogot biztosítanak a fogyasztók részére, mely a termék átvételétől számít. A webáruházat üzemeltető kereskedő természetesen ebben az esetben is hosszabb időtartamot adhat meg a jogszabályi határidőnél.”

Ha kipróbálás után derül ki, hogy a termék nem működik, nem kapcsol be, akkor a fogyasztó kérhet javítást vagy cserét is. Ha nem sikerül megegyezni, a békéltető testülethez lehet fordulni, amely fogyasztóvédelmi ügyekben egy alternatív vitarendezési fórum. Cipőtől az autóig mindennel foglalkoznak, évente több mint 200 panasz érkezik a vasi testülethez.

Kövesdi Zoltán - elnök, Vas Vármegyei Békéltető Testület, VMKIK
"Megpróbáljuk a vitát a felek személyes jelenlétében egyezséggel zárni, ha ez nem megy, érdemben eldöntjük az ügyet. Egyezséggel az ügyek 30 %-át zárjuk, érdemi döntéssel pedig a fennmaradó 70-et zárjuk le. A teljesítési arány az ajánlásokat figyelembe véve a cégek teljesítik a kötelezvények felét. Ez egy gyors, olcsó és hatékony rendszer."

Panaszt a bekeltetes.hu honlapon a Vas megyei linken keresztül, vagy személyesen az iparkamara Rákóczi utcai ügyfélszolgálatán lehet tenni.