Tót Endre a hazai és nemzetközi konceptuális, azaz gondolati festészet egyik legismertebb alakja. Stílusát kezdetben a francia informel művészet, a pop art és a minimalizmus határozta meg, majd az ideaművészet felé fordult. Fogékony volt az újra. 1980-ban, amikor Kölnbe költözött, magával ragadta az újraéledő vadfestészet. Erről beszélt a szombathelyi kiállítás kurátora Műhely című magazinműsorunkban.
Bordács Andrea - esztéta, tanszékvezető, ELTE Vizuális Művészeti Tanszék
"A konceptuális művészek gyakran kritikával illették ezt az újvad festészetet, és elkezdte ő is, titokban. A felesége lebeszélte róla, inkább rendezgesse a korábbi műveit, mert akkor odalesz a brand. Ezeknek a munkáknak alapvetően papír az anyaga."
Tót Endre 3-4 évig dolgozott ebben a vad stílusban. Ez idő alatt mintegy 150 festménye született, titokban, mert félt, hogy ezekkel elárulná korábbi önmagát. Saját örömére festett, nem a szakmának, de munkáját végig bűntudat kísérte. Az alkotások egészen 2021-ig a pincéjében hevertek becsomagolva. Képein visszatérő motívum két vitatkozó alak, és egy harmadik, aki a döntőbíró szerepét alakítja.
Bordács Andrea - esztéta, tanszékvezető, ELTE Vizuális Művészeti Tanszék
"Olyan, mintha a benne lévő két alak küzdene, aki akarja csinálni, és aki azt mondja, hogy nem kéne ... vitatkozna magával."
A művész ma is Kölnben él és dolgozik. 40 éven át titokban tartott képeit július 22-ig lehet megnézni az Új Irokéz Galériában.