Hírek

Legendák a levegőben címmel hétvégén rendezték meg a szombathelyi repülőnapot

2019. szeptember 23., 13:52

Számos különleges géptípussal lehetett találkozni, és pilótákkal beszélgetni. Itt volt Farkas Bertalan, az egyetlen magyar, aki járt az űrben. Több muzeális és modern repülő, valamint Gripen vadászgép is tartott látványos bemutatót a nagyszámú közönség előtt.

Legendák a levegőben címmel hétvégén rendezték meg a szombathelyi repülőnapot

Ez a Delfin típusú vadászgép volt az egyik látványossága a kétnapos repülőnapnak. Maximális sebessége 655 km/óra, és a hanghatása is jelentős.  

Rohács Tamás - pilóta, Goldtimer Alapítvány
"1974-ben gyártódott az akkori Csehszlovákiában, sugárhajtású iskolagép. A vadászpilóták, akik később vadászrepülőkön teljesítettek szolgálatot, ilyen gépen tanultak."

Ezt a Boeing Stearmant 1942-ben gyártották, hét éve Fertőszentmiklóson restaurálták. Egy brit pilótanő vezeti, számos kalandos repülés van már mögötte.

Tracey Curtis-Taylor - pilóta
"Azért építettük újjá ezt a gépet, hogy emléket állítsunk a 20-as évek női pilótáinak. Repültem vele Fokvárosból Angliába, Angliából Ausztráliába és átrepültem Amerikát Los Angelestől New Yorkig, a híres Amelia Earhart nyomdokain járva."

A Legendák a levegőben országjáró program, aminek a célja a repülés népszerűsítése, ezúttal is több ezer látogatót vonzott.

Vécsei Mihály - főszervező
"2009-ben indítottuk a sorozatot, már jó tíz éve, és akkor az volt a célunk, hogy minél több repült órát gyűjtsünk sétarepüléssel, és az egész kinőtte magát a Legendák a levegőben repülőnap-sorozattá. Tavaly először voltunk itt Szombathelyen, mint új helyszín jött be a sorozatba. Nagyon jól sikerült a tavaly májusi rendezvényünk, rengetegen voltak."

A rendezvény díszvendége Farkas Bertalan, az első és mindezidáig egyetlen magyar űrhajós volt, aki szívesen mesélt az érdeklődőknek űrutazásáról és a kiválasztás folyamatáról is.

Farkas Bertalan - űrhajós
"78 január közepétől februárig voltunk Csillagvárosban Moszkvában, és négyünk közül kiválogattak kettőnket, Magyari Bélát és engem. Ez azért volt érdekes, mert Magyarországon nem volt válogatás, és abszolút objektív játékszályok szerint működött minden."

Sokan éltek a lehetőséggel, és sétarepülésre indultak. Fel lehetett szállni erre a 12 személyes AN-2-esre is, amit ma már permetezésre, ejtőernyőzésre használnak. (27:10) Népszerű volt a Shark-ra, a világ leggyorsabb ultrakönnyű repülőgépe is.

Tuza József, Tuza Mátyás
"Első alkalommal volt a repülésünk, és fantasztikus volt. Nagyon király volt."

A legnagyobb durranás a Gripen-bemutató volt. 2006 óta 14 ilyen svéd gyártmányú vadászgép védi Magyarország légterét. Támadásra és felderítésre is alkalmas, végsebessége 2500 km/óra, 15 ezer méter magasra képes emelkedni. Erre voltak kíváncsiak legtöbben.