Hírek

Különleges kódexek

2015. december 15., 19:54

A szerzetesközösségek feladatai közé tartozott hosszú évszázadokon át a kódexek másolása. Ezt a hagyományt elevenítették fel a II. János Pál Katolikus Szakkollégium diákjai az Egyházmegyei Könyvtárban. Egy szemináriumi félév végén került sor az időutazásra.

Különleges kódexek

Ez a 13. századi kódex a legrégebbi kötet az Egyházmegyei Könyvtárban. Igazi ritkaság.

Török Máté - gépészmérnök-hallgató
„Énekek, imádságok szerepelnek benne, zsolozsmák. Méghozzá hangjelölő írásokkal díszítve. Tipikus díszítések is megtalálható, az iniciálék. Amik néha sárkányt ábrázolnak és többnyire kék és piros színűek.

Ennek a kódexnek az egyik lapjáról készítettek másolatot a könyvtárosok, amelyből 10 szövegrészletet kihagytak. Ezt kellett a diákoknak pótolniuk: libatollal, tintával.

Dobi Bianka – földrajz szakos hallgató
Ami nagyon izgalmas volt, de egy kicsit bonyolult is. El kellett találni hogyan fogjuk a lúdtollat, hogyan fogjuk, hogy mennyi tintát vigyünk fel. Illetve türelem kérdése az egész.

Szerzetesek is kivették részüket a munkából. Rácz Pius ferences atya is tollat ragadott, és mutatott példát a diákoknak.

Rácz Piusz, ferences szerzetes
A szerzetesek számára a kódexmásolás kiemelt szerepet töltött be az életükben. Az imádságon kívül a fizikai munka mellett a testvérek egy része napjának nagy részét annak szentelte, hogy részben Szentírási könyveket, részben egyéb tudományos műveket írtak le a kódexekben.

A szakkollégium 25 diákja az elmúlt félévben kutatás-módszertani és könyvtárhasználati ismereteit bővítette. A kurzus záróeseményeként került sor az Egyházmegyei Könyvtár Barokk Teremkönyvtárában a nem mindennapi feladatra.

Németh Norbert, igazgató – II. János Pál Katolikus Szakkollégium
Az volt a célunk, hogy a mai világban ne csak tableten, okostelefonon, számítógépen elérhető digitalizált újságokkal, kiadványokkal találkozzanak a diákok, hanem kézbe vegyék a könyveket.

A szakkollégium által kínált kurzusok célja, hogy új tudományterületek felé irányítsák a hallgatók érdeklődését annak érdekében, hogy a megszerzett tudásuk minél összetettebb, változatosabb legyen.