Egy ezer tonna gázolajat szállító teherszerelvénnyel ütközött egy személyautó április 7-én Sárváron a város egyik vasúti átjárójában. Több száz méteren tolta maga előtt a vonat a gépkocsit, a benne rekedt sofőr életét nem tudták megmenteni.
"De be van dugva a mikrofon!!"
„A vasúti szerelvény úgynevezett teljes oldalátfedéssel ütközik a személygépkocsinak, kistehergépkocsinak, vagy akár egy kamionnak is, akkor az ütközőn fennakadhat a jármű, és maga előtt tolja, görgeti és préseli össze a karosszériát. Ilyenkor a túlélés esélye gyakorlatilag nulla.”
Hatalmas az ütközés ereje, mondja a közlekedési szakértő, már a mozdony tömege is 80-szorosa a személygépkocsiénak. Ezt mutatja az egyik vasúttársaság oktatóvideója. A vonat féktávolsága a szerelvény sebességétől, a súlyától, a mozdonyvezető reakcióidejétől is függ, 300 métertől akár 1,5 km-es is lehet. Csak akkor van esély a túlélésre, ha az autó elejével, vagy hátuljával ütközik, és kipörgeti azt.
Tangl László igazgató, Műszaki Szakértői Intézet
„Több esetben előfordul az, hogy a gépjárművezetők úgy gondolják, hogy én még átérek a piros jelzés ellenére a vasúti átjárón, illetve 1-2-szer előfordul az, hogy rutinból közlekednek: már el kellett volna menni a vasúti szerelvénynek. De hát sajnos még nem ment el, mert késik, vagy teherszerelvény van, és így következhet be a baleset.”
Emellett a figyelmetlenség a vasúti átjárókban bekövetkezett balesetek legfőbb oka. Az ütközések mindössze fél százaléka történik azért, mert pont a síneken robban le a jármű.
A Szombathelyt elkerülő 86-os főútnak ezen a szakaszán több vasúti átjáró is van, mindegyikben fényjelző és félsorompó is működik. Hatalmas itt a forgalom. Ez a kereszteződés például az Autóklub régiós elnöke szerint közepes biztonsági fokozatú, az egyik oldalon ugyanis fasor takarja a vasúti pályát.
Kiss Ambrus – régiós elnök, Magyar Autóklub
„A fehér villogó fény nem azt jelenti, hogy szabad az áthaladás, hanem azt, hogy működik a berendezés, vagyis még mindig meg kell győződni arról, hogy a vasúti pályán van-e forgalom, vagy nincsen. Megfelelően körül kell nézni. A lassításnak az a szabálya, hogy olyan mértékben, ahogy az lehetővé teszi a pályatest betekintését.”
Az autós civil szervezet közlekedésbiztonsági tájékoztató kampányba kezdett, hogy csökkentsék a vasúti átjárókban bekövetkezett balesetek számát. Azt is szeretnék elérni, hogy minden vasúti-közúti kereszteződésbe kerüljön biztonsági berendezés, még akkor is ha drága. Vasban 2021-ben 6 vasúti közlekedéssel kapcsolatos baleset történt, amelyekben 4-en vesztették életüket, idén pedig két halálos tragédia történt a megye útátjáróiban.
Hírek
Közlekedésbiztonsági kampány indult a sok vasúti baleset miatt
Drasztikusan emelkedett a vasúti átjáróban történt balesetek száma tavaly. 2021-ben a 86-ból 16 volt halálos kimenetű, 29 sérüléssel végződött, a vasúttársaság anyagi kára is jelentős volt, meghaladta az egymilliárd forintot. A tendencia idén sem torpant meg, áprilisban egy hét alatt országosan három vasúti átjáróban történt tragédia. Az egyik Sárváron, ahol egy 68 éves nő vesztette életét. A MÁV és a rendőrség, valamint a Magyar Autóklub is közlekedésbiztonsági kampányt indított.