Eredeti megállótábla, jegyek, bérletek, korabeli fényképek - így idézték meg helytörténészek a Nyugat-Dunántúl közlekedéstörténetét a levéltárban.
Kalocsai Péter - történész, Szombathelyi Szépítő Egyesület
“A szombathelyi vasúti közlekedés és a városi tömegközlekedés születésnapjára tettük, mind a kettő ehhez a dátumhoz kötődik. 1865. szeptember 21-éről van szó. Az új kutatási eredmények között kiemelném például az 1865-től 1901-ig szolgálatban lévő vasútállomás történetének a bemutatását. Erről a szombathelyiek nagyon keveset tudtak. Nagyon kevés kép is maradt fent.”
A rendezvényt Melega Miklós levéltári igazgató köszöntője után a megyei jegyző nyitotta meg. Balázsy Péter a város polgári múltjáról és a mai fejlesztések fontosságáról beszélt, de bejelentette azt is, hogy kezdeményezi: Szombathely vizsgálja meg a villamosközlekedés visszaállításának lehetőségét. A járat 120 éve indult el.
Spiegler Tibor - helytörténész, Szombathelyi Szépítő Egyesület
“ villamos története az nem ért véget a villamos megszűnésével 1974. augusztus 20-án. Hanem mintegy legendaként továbbélt a város lakói között. Mindenki tudott egy biztos pillanatot, egy megbízható forrást, hogy a villamost mikor fogják újraindítani.”
Érdekességek hangzottak el az egykori Sopron-kőszegi HÉV-ről is.
Horváth Csaba - adjunktus, Széchenyi István Egyetem, Győr
“Itt bemutatom főként azt, hogy a kofavonatok például hogy közlekedtek, milyen viszonylatban, a karácsonyi vonatok, az ünnepi járatok. Az első világháború alatt a hadi menetrend után a hadifoglyokat hogy szállították.”
Az előadók tehát a városi tömegközlekedés mellett a térség vasúthálózatáról is bőséges információval szolgáltak a jubileumokhoz kapcsolódóan.
Hírek
Konferencia a közlekedésről
Régi vasútállomások berendezéseiről, balatoni kikötőkről és a legendás szombathelyi villamosról is szó esett egy közlekedéssel foglalkozó konferencián. Az időzítés nem volt véletlen: több jubileum is apropót szolgáltatott a szakmai találkozóhoz.