A gyakorlati életre, gazdálkodásra, háztartásvezetésre, munkára való felkészítés már 200 évvel ezelőtt is része volt az oktatásnak, de ezek az ismeretek technika néven 1978 óta szerepelnek a tantárgyak között. A pedagógusok szerint a gyerekek érdeklődése változatlan, most is szívesen végeznek manuális tevékenységet.
Nagy Gabriella technikatanár, Bercsényi-iskola
Anyag-eszköz szükséglete nagyon nagy ennek a tantárgynak, tehát szükség van a támogatásra, hogy ezt be tudjuk szerezni, a környezetvédelem nagyon fontos, és a gyerekek nagyon fogékonyak. És a pályaválasztás nagyon fontos, ezt szintén beépítjük a tantárgyba.
A technika tanárok országos konferenciájának résztvevői az első napon a szentgotthárdi Opel gyárral és a szakképzéssel ismerkedtek, majd a Savaria Egyetemi Központban folytatódott a szakmai tanácskozás. Szombathelyen éppen 30 éve képeznek technika tanárokat, közben számítástechnika, háztartás-ökológia, életvitel és ipari formatervező szakot is indítottak.
Nemes József egyetemi docens, NymE SEK
A technika tanárok életkora 50-55 év, tehát 10-12 éven belül a döntő többsége nyugdíjba megy, bízunk benne, hogy a most beinduló osztatlan tanárképzéssel a fiatal generációk választani fogják ezt a szakot, így újból egy fiatalodási folyamat indulhat meg a technika szakos tanárok körében.
A tanácskozáson elhangzott: az utóbbi időben visszaszorult az alkotó tevékenység a technika órákon, amelyeknek a műszaki képzés megalapozása lenne az egyik fő feladata. A tanárok szerint az is gond, hogy 8. osztályban már nem kötelező a technika oktatása.
Velner András elnök, Technikatanárok Országos Egyesülete
Azt szeretnénk, hogy az óraszámokban véghez lehessen vinni a technikai nevelést, a problémamegoldó gondolkodást, a kézügyesség-fejlesztést, és ehhez inkább a heti 2 óra lenne ideális, természetesen szaktantermi körülmények és csoportbontás.
A konferencia résztvevői beszámolót hallgattak meg a tavaszi tanulmányi versenyekről és megismerkedte a tankönyvkiadók kínálatával.