A rossz szociális körülmények között élő gyermekek 7-8 %-a enyhe fokú szellemi fejlődési problémával küzd, míg ahol minden rendben van, ott ez az arány csak 1,2 %-os. Az intelligencia kialakulásában 50 %-ban játszik szerepet a környezet. A mentális gondokkal élőknél pedig nem ritka a magatartásprobléma.
A gyermekneurológus azt mondja, a sajátos nevelési igényű gyermekek rehabilitációjában fontos szerepet játszanak a gyógypedagógiai intézmények.
Dr. Lukovits Olga - gyermekneurológus, Markusovszky Kórház
"Ezek a gyerekek a tanulási zavaraik, a részképesség-zavaraik következtében olyan megterhelésnek vannak kitéve, amik befolyásolják az ő lelkiállapotukat."
A magyar gyógypedagógia pedig - bár hosszú éveken keresztül világszínvonalon látta el a speciális nevelést igénylő gyermekeket -, ma súlyos gondokkal küzd - mondja a kőszegi intézmény igazgatója.
Rába István - igazgató, Dr. Nagy László Gyógypedagógiai Intézmény
"A finanszírozás, a magam példáját említem, több mint 100 milliót kellett megspórolnunk. Kiken? A gyerekeken. Ha elküldünk egy pedagógust, a gyerek is sérül."
Mert nem kapja meg a fejlődéséhez szükséges speciális ellátást. Az intézményvezető szerint gondot jelent az integráció, ha nincsenek meg hozzá az anyagi és személyi feltételek. A regionális szakmai konferencián a problémák mellett szó esett a gyógypedagógiai intézményrendszer megújulásának lehetőségeiről is.