Hírek

Bevallás

2016. január 25., 17:09

Javában zajlik a bevallási nyilatkozatokat kiküldése a munkáltatóktól a dolgozók felé. Az alkalmazottak azt is választhatják, hogy a munkaadójuk vagy a NAV készítse el az  adóbevallásukat. A megyei adatok szerint tavaly közel 110 ezren nyilatkoztak személyi jövedelemadójukról. Nőtt az internetes programmal kitöltött és eletronikus úton benyújtott dokumentumok száma, míg csökkent a papíralapú bevallások aránya.

Bevallás

A Markusovszky-kórház dolgozói már tavaly kérhették, hogy adóbevallásukat az intézmény, illetve azon keresztül az államkincstár készítse el. Ennek feltétele, hogy a dolgozónak csak a kórházi munkájából származhat jövedelme, és legfeljebb egy-két adókedvezményre jogosító dokumentummal rendelkezik.

Csuka Lajosné - gazdasági vezető, Markusovszky-kórház
"A tavalyi évben 130 volt az a létszám, akinek az adóbevallását a NAV végezte el, ott ugye még szigorúbbak a követelmények a mai napig, hisz kevesebb kedvezményt tudnak érvényesíteni és közel 800 munkavállalónknak rajtunk keresztül a kincstár végezte el az adóbevallását."

A kórház január végéig várja vissza dolgozóitól azt a nyilatkozatot, amelyben a munkavállalók megjelölik, hogy milyen módon kívánják elkészíteni adóbevallásukat.

"A munkáltató igazolását a kettes melléklet 6-os rovatában kell megtennie az adózónak."

2016-tól egy újabb típusú személyi jövedelemadó bevallást vezettek be. A bevallási nyilatkozat az eddigi önbevallást, az egyszerűsített bevallást, a munkáltatói elszámolást, illetve az adónyilatkozatot  egészíti ki.

Kusztor Gábor - ügyfélkapcsolati osztály vezetője, NAV
"A lényege az, hogy csak olyan magánszemélyek nyilatkozhatnak és bízhatják meg az adóhivatalt, hogy készítse el a bevallását, akiknek csak munkáltatótól származott jövedelme, illetve nem vesznek igénybe semmiféle adóalap, illetve adókedvezményt."

Fontos továbbá, hogy a jövedelem nem származhat sem osztalékból, sem kamatból. Ez év január elsejétől változott a NAV szervezeti felépítése: a központi hivatal központi irányítás néven továbbra is működik, megszűnt a regionális irányítás, és megyei szinten az adó- és vámigazgatóságokat összevonták.

Cséve Szabolcs - őrnagy, sajtóreferens, Vas Megyei Adó- és Vámigazgatóság NAV
"Országos szinten ez azt jelenti, hogy 40 százalékkal csökkentek a vezetői helyek, egyszerűbb, átláthatóbb lett a struktúra és az ügyfelek is talán egyszerűbben eligazodnak a szervezetben."

Az átszervezés nem érinti az ügyfélszolgálatok működésének helyét és nyitvatartási idejét: az adóügyeket továbbra is a Petőfi Sándor utcában, míg a vámügyeket a Széll Kálmán utcában lehet intézni.