Szombathelyen komoly múltja van a légi forgalomnak: a repülőtér 1915-ben jött létre, amikor ide helyezték a monarchia egyik repülő századát. Előbb katonai repülés folyt, majd alkalmi megrendelésre személyszállító gépek és postajáratok is működtek. Az első menetrend szerinti repülőjárat 1946. október 15-én indult Szombathelyről Budaörsre. Fokozatosan kapcsolták be a légi forgalomba a nagyobb városokat: Győrt, Pécset, Nagykanizsát, Zalaegerszeget is.
"20 fős, férőhelyesek voltak az IL-2-esek."
A szombathelyi légi közlekedés történetéről Kalocsai Péter történész könyvet jelentetett meg tavaly. A belföldi repülés a 40-es évek végén, az 50-es évek elején élte fénykorát. A repülőjegyet csak kevesen tudták megfizetni.
Kalocsi Péter - történész
"Vasárnaponként Szombathelyről Siófokra is volt légi járat, reggel fél 8-kor elindult Siófokra, 8-ra odaért, este fél 8-kor visszaindult, 8-kor Szombathelyen volt. Ha belegondolunk, hogy a szocialista korszakban, amikor Szombathely közelében vasfüggöny volt, gyorsvonattal el lehetett jutni Balatonfüredre, Keszthelyre, repülővel pedig Siófokra, a korabeli viszonyok között szombathelyieknek jóval kedvezőbb volt a mobilitási lehetőségük, mint jó néhány magyar városnak."
Az új szocialista közlekedéspolitikai koncepció már nem számolt a veszteséges belföldi légi járatokkal, Szombathelyről 1967 decemberében szállt fel az utolsó repülő. 1982-ben volt egy újabb próbálkozás, a Szeged-Szombathely-Győr-
"Ennek a használat jellegétől függően 50-70 ezer forint körül jön ki egy órája."
Ezzel a kisgéppel Budaörsre oda-vissza egy út három órába telik, ennek költsége nagyjából 120 ezer forint. Az utas nem nyer vele annyi időt, mint amennyivel drágább a repülőút - hiszen autóval 20-30 ezer forintból meg lehet fordulni.
Erdős Zoltán - Szombathelyi Repülőklub
"Az ország méretéből adódóan, ugye mi a szélén vagyunk, ezek a távolságok. Minél közelebb megyünk Pesthez, annál inkább a z időtényező, hogy mennyi ideig tart repülőgéppel és mennyi ideig tart autóval, meghatározóvá válik. Egy Szombathely, Nyíregyháza, Szeged, Békéscsaba távolságon el tudom képzelni, hogy van valamennyi időtényezőben ráció, de Székesfehérvárról nem."
Létre kellene hozni a reptéri infrastruktúrát is: az aszfaltburkolat, a világítás és a műszerezettség kiépítése több milliárd forintba kerülne, valamint biztosítani a kiszolgáló épületeket és személyzetet is.
Hírek
Belföldi repülőjáratok újra?
Legalább kisrepülőgépek fogadására alkalmas repterek kialakítását ösztönözné a kormány, hogy a magyar nagyvárosok légi úton is elérhetők legyenek. A településeknek fejlesztési terveket kell készíteniük, vagy a meglévőket át kell adniuk a szakminisztériumnak.