Hat gyerekkel indult el 2015-ben az autisták integrált oktatása a Váci-iskolában. Itt megvannak a szükséges személyi és tárgyi feltételek ahhoz, hogy normál osztályban tanulhassanak. Létszámuk azóta csaknem megduplázódott, az iskola elérte befogadóképessége határát. (fórum, tegnapi nyers) A témával foglalkozni kell, hiszen egyre több az érintett család - mondta el a fórumon a Szombathelyi Tankerület igazgatója, hozzátéve, hogy hatalmas a szakemberhiány ezen a területen.
Fodor István - igazgató, Szombathelyi Tankerület
"Más iskolákban is tervezzük a későbbiekben ezt a típusú fejlesztést bioztosítani, ehhez meg kell találnunk a szakembereket, ami nem könnyű, hiszen sokan tudják, hogy a meghirdetett pályázatokra sok esetben fél évig, évig nincsen jelentkező, de igyekszünk mindent elkövetni, hogy ezt a problémát orvosoljuk."
Még úgy sem igen akad jelentkező, hogy az intézményfenntartó központ száz százalékban finanszírozza a gyógypedagógusok átképzését. A tankerület iskoláiban jelenleg 60 autista gyerek tanul szegregáltan, azaz speciális osztályban, 33 pedig integráltan, ép társaival együtt.
Nagy Dorisz - tanító, Jáki Nagy Márton Nemzetiségi Általános Iskola
"A legfontosabb, hogy kis csoportban kelljen tanítani, a lehetőségekhez képest a legkisebb osztálylétszámmal, hogy külön lehetősége kapjunk arra, hogy minél több időt fordítsunk rá. Illetve vannak gyógypedagógus és pedasszisztensünk, akik foglalkoznak a gyerekekkel akár osztálykereten belül vagy külön órában is."
Magyarországon 100 ezerre becsülhető az autisták száma. 3-4-szer több köztük a fiú, mint a lány. Április 2. az autizmus világnapja, amely évről évre ráirányítja a figyelmet a spektrumzavarral élő emberekre és mindennapi problémáikra.
Bárdosi Emőke - gyógypedagógus, Aranyhíd EGYMI
"Egyre több család találkozik családtag révén az autizmussal, illetve a filmeknek, az ismeretterjesztő munkának, a gyerekek szemléletformáló óráinak köszönhetően egyre többet tud a társadalom az autizmusról, és ez mindenképpen jó."
A fórumon elhangzott: a két kulcsszó a szemléletformálás és az együttműködés. Tudatosítani kell a szülőkben és a pedagógusokban, sőt az egész társadalomban, hogy az autizmussal élőket nem szabad az ajtón kívül hagyni, hanem képességeikhez mérten a lehető legmesszebbre kell őket juttatni a tanulásban és az önálló életre való képesség elérésében.
Hírek
Autista fórum
Évente 3-4 százalékkal nő az autizmussal diagnosztizált gyerekek száma Magyarországon, miközben az oktatási rendszer továbbra sincs igazán felkészülve a fogadásukra. Kevés az autizmusra szakosodott gyógypedagógus és az integált nevelést felvállaló iskola. A közelgő világnaphoz kapcsolódva a PontMás Alapítvány fórumot szervezett pedagógusok és szülők számára a témában.