Paradicsommag a Tordai-hasadékból. Ez az egyik kincs, amit a Neumann-iskola kis kertészei kaptak az iskolakerti alapozó alprogram negyedik ütemében megvalósuló kert avatóünnepségén. Az iskolát a magaságyások jó talajához hasonlította a szombathelyi tankerület igazgatója az eseményen. Fodor István szerint a tudás magja ebben az intézményben jó helyen van. A természetvédelem jelentőségét a helyettes államtitkár hangsúlyozta.
Keszthelyi Nikoletta - Környezetvédelemért felelős h. államtitkár
“A program célja az, hogy az iskolákban létrehozzon egy olyan nyitott tantermet, ahol a közösség erején keresztül, cselekvő módon a gyerekek megtanulják azt, hogy mennyire fontos a fenntarthatóság, beépüljön a mindennapjainkba.”
Ez például egy komposztáló, a kert részeként gondozzák a 6.c osztályosok - ők a kertészek a suliban.
“Öntözőkanna van a kezemben, és azért, mert amit itt szerzünk komposztba, kukacokat, azokat öntözzük, hogy életben maradjanak a kukacok. - A komposztot is öntözni kell ezek szerint? - Igen! - A kukacok miért fontos, hogy életben maradjanak benne? - Mert megtermékenyítik a földet.”
A földigiliszták ugyanis nem tudnak a műanyagba belemászni, emiatt telepítik bele az állatokat. víz nélkül azonban nem élnének túl. ahogy az ágyásban sem minden növény bírta ki az aszályt, pedig a diákok hatalmas lelkesedéssel várták, hogy kikeljenek. Fekete nadálytő is volt a gyógynövények között.
“Ide ültettük nyár eleján a büdöskét, de elszáradt. - És ez a kedvenced? - Igen.”
A bársonyvirággal idén is megpróbálkoznak a kertészkedők. Májusban kezdődött a munka, de vizet alig kapott az ágyás a nyári szünetben.
Horváth Lilla - tanuló
“Hát ugye tettünk el hagymákat, büdöskéket is, paradicsomot is, de amúgy pakoltunk a faházban is össze, mind a két faházban pakoltunk.”
A kert kis gazdáinak ma újabb magokat hozott a posta egy borítékban.
“Ma érkezett a postával ez a boríték, festőnövények magjait és gyökereit tartalmazza, lakitelekről egy mentor kolléga segítségeképp kaptuk ezeket a dolgokat, növényi részelket, és akkor ezeket el fogjuk ültetni, szaporítani fogdjuk, és akkor festékanyagokat vonunk ki belőle, tojásfestéshez, nemezeléshez, bármihez lehet hasznosítani.”
A cél, hogy termékennyé váljon a talaj. területbővítés, magaságyás kialakítása a következő lépés, talán bogyós gyümölcsök termesztésével is megpróbálkozhatnak a későbbiekben.
Vida Anikó - pedagógus, iskolakert vezető, Neumann János Általános Iskola
“Van egy ilyen óránk, hogy természettudományi gyakorlat, a ttgyak, és ezt nagyon szeretik a csüntök, mert akkor nem bent vagyunk a tanteremben, hanem mindig kijövünk ide, és akkor tevékenyen túrjuk a földet, és eszméletlen, mit bírnak itt dolgozni.”
Örökös ökoiskola a Neumann, a pedagógiai programban szerepel az ökoosztály a felső tagozatban.
Kiss-Geosits Beatrix - intézményvezető - Neumann János Általános Iskola
“Az iskolakert pályázaton már harmadszor veszünk részt, ez a harmadik kör volt, és végre sikerült nyernünk, ez azért nagyon fontos, mert az ökológiai szemlélet az egyfajta társadalmi szemléletet tükröz, ugyanakkor az iskolakertben a személyes, önálló kertkapcsolat valósulhat meg.
Az igazgató hangsúlyozta, hogy a létesítményt örökös iskolakertnek szánják, ezért is örültek a helyi vállalkozók támogatásának.