Hírek

A Rumi út és a 86-os főút csomópontján útburkolat javítási munkálatokat kellett végezni

2024. augusztus 02., 15:48

A Rumi út és a 86-os főút csomópontján útburkolat javítási munkálatokat kellett végeznie a Magyar Közút munkatársainak. A szélsőséges időjárás és a nagy teherforgalom miatt nyomvályos útszakaszt aszfaltmaróval segítségével korrekciózták, a hosszabbtávú megoldásra anyagi és közlekedésügyi feltételek miatt még várni kell.

A Rumi út és a 86-os főút csomópontján útburkolat javítási munkálatokat kellett végezni

Legutóbb néhány hete végeztek burkolat felújítási munkálatokat a Magyar Közút munkatársai a Rumi út és a 86-os főút csomópontjában. A javításnak köszönhetően egy ideig zökkenőmentes volt a közlekedés a vármegye egyik legnagyobb forgalmat lebonyolító kereszteződésében. 

Józsa Miklós - üzemeltetés fenntartási  osztályvezető, Magyar Közút Vas Megyei Igazgatósága
- A fő beavatkozás tulajdonképpen egy burkolat-felújítás volt itt a déli elkerülőn. Ez a teljes szakaszt érintette - ezt az ominózus csomóponti szakaszt is egyébként - viszont azt vettük észre, hogy itt a csomópontnál itt az elmúlt években elég komolyan kezdtek kialakulni olyan burkolathibák, amelyek nagy valószínűséggel összefüggésben vannak, összefüggésbe hozhatók a klímaváltozással. Egyre hosszabb meleg periódusok alakulnak ki és itt ezeket a meleg periódusokat nem szakítják meg olyan visszahűlések, amelyek segítenék a burkolat stabilitását. 

A tartósan forró nappalok során a burkolat hőmérséklete rendszeresen meghaladja az 50 fokot, miközben naponta 3000-nél is több tehergépkocsi és kamion halad keresztül a "Mozaikos kereszteződésen". Az extrém időjárási körülmény és a nagy forgalom miatt az aszfalt kötőanyaga deformációra hajlamos. A hibákat most aszfaltmaróval javították. 

Józsa Miklós - üzemeltetés fenntartási  osztályvezető, Magyar Közút Vas Megyei Igazgatósága
- Olyan technológiával lehetne ezt kivédeni, ami nem aszfaltos, hanem hidraulikus kötőanyagú pályaszerkezetet jelentene, ez a csomópont átépítését jelentené. Sajnos jelen pillanatban az erre vonatkozó anyagi forrásaink azok nem állnak rendelkezésre, ezért egy ilyen fenntartó beavatkozásokat kell rendszeresen végrehajtanunk, hogy a keresztirányú forgalom is zavartalan legyen. Ezért kétévente a kopóréteget cserélnünk kell itt konkrétan a kigyűrődés helyszínén illetve ha szükséges, akkor a köztes időszakban akár többször is aszfaltmarást is kell végeznünk.

A bitumen alapú pályaszerkezet kialakítására az éllami közútkezelőnek nincs pénze, ráadásul a munkák ideje alatt komoly közlekedési nehézségek is lehetnek. A 86-os út megújítása ugyanis csak teljes útzár mellett megoldható, terelésre alkalmas alternatív út viszont nincs. A "Mozaikos kereszteződés" abból a szempontból is egyedi, hogy lakott területet köt össze keresztirányú főúttal, amely már nagyon ritka hazánkban. A felújítási munkálatok folytatásaként augusztus első napjaiban a 86-os főút Szombathely-Balogunyom közötti szakaszán jelennek meg a Magyar Közút Zrt. aszfaltmaró gépei, hogy kiegyengessék a nyomvályús útburkolatot.