Víz- és csatorna, gáz, villamosáram, távhő - ezeket a közszolgáltatásokat szinte mindannyian igénybe vesszük. Sokan még sincsenek tisztában azzal, hogy miről szól a szerződésük, és kevesen tudják azt is, hogy választhatnak a kereskedők közül. Továbbá számos vitás kérdés is adódhat a szolgáltatásokkal kapcsolatban. A kiadványsorozat egyszerű, szemléletes formában tájékoztatja a felhasználókat a tudnivalókról. Az eddig megjelent négy füzet a fogyasztói jogokról, a szabálytalan vételezésről, a felhasználóváltásról és a különleges bánásmódban részesülő fogyasztókról szólt.
Kardos Ferenc - kommunikációs munkatárs, Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal
"Mi hiszünk abban, hogy minél több a tájékozott fogyasztó, annál kevesebb a vitás ügy. Ami nemcsak a szolgáltatók, hanem a fogyasztók számára is fontos, és tulajdonképpen a hivatal számára is. Ezért indítottuk útjára két évvel ezelőtt a Panasza van? Segítünk! kiadványsorozatot, aminek most már az ötödik, illetve hatodik füzetét jelentettük meg."
Az ötödik füzet témája az energia- és közműszolgáltatás: többek között tisztázza az egyetemes szolgáltatási és a versenypiaci szerződés fogalmát, valamint tudatosítja a kereskedőváltás lehetőségét. A hatodik rész a közműcsatlakozás módjáról tájékoztat. Folyamatábra segít, mi a teendő ingatlanvásárlás után vagy új bekötés kialakítása esetén. A panaszügyeket általában a szolgáltatók maguk rendezik - hangzott el a sajtótájékoztatón, csak egy részük jut el a fogyasztóvédelmi hatósághoz. A felhasználók leggyakrabban elszámolás, díjfizetés és a szolgáltatásból való kikapcsolás miatt emelnek kifogást.
Szilágyi Ildikó - fogyasztóvádelmi osztályvezető, Vas megyei kormányhivatal
"2010 körül nagyon sok ilyen panasz volt, ami a hatósághoz érkezett, százas nagyságrendben érkeztek, ez ma már csökkenést mutat. Az elmúlt évben is 32 ilyen panasz volt, idén is hasonló számú panasz érkezett a fogyasztóvédelmi hatósághoz."
A hivatal és a hatóság szakemberei arra figyelmeztetnek, hogy szolgáltatóváltásnál nem csak az árakat érdemes megnézni, hanem alaposan át kell olvasni a szerződési feltételeket is. A tájékoztató füzetekhez a kormányhivatalokban lehet hozzájutni, de letölthetők az energetikai hivatal honlapjáról is ( mekh.hu ), ahol animációs filmek is segítik egy-egy téma jobb megértését.
Hírek
A fogyasztóknak segítenek
Panasza van? Segítünk! - ez a címe a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal által gondozott kiadványsorozatnak, amely a fogyasztók eligazodását segíti a vitás ügyekben. Hétfőn sajtótájékoztatón mutatták be a két újonnan megjelent füzetet, amelyek az energia- és közműszolgáltatókról, valamint a közműcsatlakozásról adnak tájékoztatást.