Korabeli képeslapok, jegyek, bérletek, a sínpálya egy darabja és férfi-női kalauz egyenruhák - kamarakiállítás nyílt a villamoshoz kapcsolódó emléktárgyakból szombaton a Smidt Múzeumban.
"A három csillag azt jelentette, Horváth Sándorné Mariska néni egyenruhája, hogy legalább három évtizede dolgozott már a villamosvasútnál."
Kezdetben omnibuszok biztosították a tömegközlekedést, a villamosvasút Éhen Gyula polgármestersége idején kezdte meg működését - a Dunántúlon elsőként, a Monarchiában harmadikként.
Kalocsai Péter - történész, egyetemi docens
"Az 1890-es évek elejétől tervbe vették, hogy ló- vagy gőzvontatású vasutat létesítsenek Szombathelyen. Közben lehetőségként felmerült, hogy az ikervári vízerőmű megépítésével elektromos áramot hozzanak Szombathelyre, ez pedig a villamosvasút létesítéséhez vezetett, így 1897. június 4-én megindult a szombathelyi villamosközlekedés."
A villamos tíz-, majd hétpercenként járt, a vasútállomástól előbb a Püspöki Iskoláig, később a Kálváriáig szállította az utasokat, a vonalon 11 megállót alakítottak ki. A kocsik szorosan hozzá tartoztak a városképhez, népszerűek voltak az utasok körében.
Kalocsai Péter - történész, egyetemi docens
"1916-ban lépte át az utasok létszáma az egymillió főt, 1950 körül a 4 milliót, a megszüntetés előtt közel 8 millióan szálltak villamosra Szombathelyen, a 60-as évektől napi 20-22 ezer fő választotta a villamoson való utazást, nagy forgalmú volt, szerették a lakosok."
Bár a működtetése mindvégig nyereséges volt, 1974-ben megszüntették a szombathelyi villamost. A mai napig sok nosztalgikus emlék kötődik hozzá, olyanok is rajonganak érte, akik még nem is éltek akkor, amikor járt.
Károlyi Domonkos
"Emlékem nincs róla, de vasútmániás vagyok, érdekel a vasúti közlekedés, a villamos. S ha már volt villamosa Szombathelynek, ez érdekel. Jó 6-7 éve kutatom a témát, foglalkozok vele, Kalocsai Péter írásaiból tudok róla sokat, fotókat gyűjtök."
Az udvaron bemutatták a villamoskocsi élethű mását, amit vasútmodellezők készítettek el 2001-ben. A járművet csillogó szemmel követték a gyerekek.
Sütő Zoltán - vasútmodellező
"Teljesen élethű, 1:10-es méretarányú, műhelyi, ipari barkácsanyagokból készült teljesen kézimunkával, házi körülmények között. Élethű és működőképes."
A múzeum udvarán álló villamoskocsiban szabadulószobát rendeztek be: egy szórakozott professzor elveszített jegyét kellett megkeresni.
Nagy Adrienn - történész-muzeológus, intézményvezető-helyettes, Smidt Múzeum
"Van egy konkrét matematikai feladvány is, amelyben Szombathelyhez kapcsolódó számokat kell tudni, pl. irányítószám, körzetszám, hány megállója volt a villamosnak, hány éves a villamosközlekedés, tehát vannak részek, amelyek kapcsolódnak, de vannak mindenre kiterjedő kérdések, például fel kell ismerni európai városokat."
A gyerekeket társasjátékkal és múzeumpedagógiai foglalkozásokkal várták. A Villamos-nap sétával zárult: Kalocsai Péter vezetésével az érdeklődők bejárhatták a Smidt Múzeum közelében lévő egykori megállókat.