"Jó napot kívánok! Hívásfogadó központ, miben segíthetek? Azt láttam kutyasétáltatás közben, hogy egy kisrepülőgép lezuhant."
Ezek a felvételek 2021-ben készültek, tavaly és idén is online ismerhették meg az érdeklődők a szombathelyi Hívásfogadó Központ munkáját az Egységes Európai Segélyhívószám Napján. Repülőgép katasztrófa miatt szerencsére ritkán hívják Magyarországon a 112-est, de minden másért viszont sokszor. 2014-ben kezdte meg működését a miskolci és a szombathelyi központ, azóta 36 millió hívást fogadtak, naponta legalább 12 ezret. Február 11-én ötödik éve mutatják meg, milyen munka folyik a központokban.
Hablicsek Nikolett – ügyeleti főosztályvezető, ORFK
„Egyrészt, hogy népszerűsítsük ezt a telefonszámot és tudatosítsuk az emberekben azt, hogy ezt a számot mikor, milyen célból és hogyan kell hívni, illetve fel is figyelmet arra, hogy még mindig nagyon sok az olyan indokolatlan segélyhívás, amely feleslegesen tartja fel a hívásfogadóinkat. A másik fő célunk az, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy mennyire fontos az, hogy segítsünk egymásnak.”
Korábban a beérkező hívások 70 %-a volt olyan, ami nem igényelt beavatkozást, nem segítséget és még csak nem is információt kért a telefonáló. Az indokolatlan használat büntetést vonhat maga után, de inkább a tájékoztatást választják. Ennek köszönhetően ez az arány mostanra 46,6 %-ra csökkent. A szombathelyi Hívásfogadó Központba tavaly több mint 1,8 millió hívás érkezett.
Balázs Zsolt – vezető, Szombathelyi Hívásfogadó Központ
„Én úgy gondolom, hogy a jelenlegi létszám elegendő arra, hogy minden segélyhívást rövid időn, 4-5 másodpercen belül kezelni tudjanak a kollégáim, ugyanakkor azt kell mondanom, hogy nem unatkoznak, mert vannak olyan napszakok, amikor egy-egy hívásfogadó 100-120 hívást is kezel.”
Hagyomány már, hogy az Egységes Európai Segélyhívószám napján megválasztják és jutalmazzák a műszakok legjobb hívásfogadóját, és a központ „Év operátorát”, ez a címet idén Nagy Péter nyerte el.
Nagy Péter - operátor, Hívásfogadó Központ, Szombathely
„5 évvel ezelőtt jelentkeztem. Számomra egy kihívásokkal teli munkakör. Ami számít, az a lelkiismeretes hívásfogadás, ezen belül, hogy precíz legyek. Minél gyorsabban megcsináljam, amit kell.”
Ezúttal különdíjat is átadtak. Megjutalmazták a 2021. legnagyobb kis hősét, a Bolla Noelt. A hőgyészi kisfiú ájult anyukájához hívott segítséget a 112-es számon.
Bolla Noel
“Anyukám tanította és onnan kezdve nem felejtettem el.”
Az akkor 6 éves kisfiúnak a mentésirányító magyarázta el, mit kell tennie.
Kovacsics Anett
„Addig emlékszem, hogy festettem a falat, meleg volt, nem ittam elég folyadékot, rosszul lettem, elájultam, aztán van egy pár perc kiesés, amire nem emlékszem. Mikor felkeltem, arra keltem fel, hogy a telefonban beszél a mentésirányító hölgy, mondta, hogy mindjárt ott vannak a mentősök, nyissuk ki az ajtót.”
Az ünnepségen a társszerveknek és az együttműködő civileknek is köszönetet mondtak segítő munkájukért, a szervezetek egy-egy tagját pedig hagyományosan megjutalmazták.
Hírek
14 ezer hívás naponta - az Egységes Európai Segélyhívó napján online mutatkozott be a központ
Az unió tagállamai 1991-ben döntöttek az egységes európai 112-es segélyhívó szám bevezetéséről, amely Magyarországon 1999-től érhető el. 2009-től pedig február 11. a napja, amely jó alkalom arra, hogy felhívja a figyelmet az Európa-szerte egységesen hívható szám fontosságára, helyes használatára. A Szombathelyi Hívásfogadó Központba tavaly több mint 1,8 millió hívás érkezett, egyre kevesebb olyan, amely nem igényel beavatkozást, de még mindig magas az indokolatlan, vagy az úgynevezett hecchívások aránya.