Hírek

14 ezer hívás naponta - az Egységes Európai Segélyhívó napján online mutatkozott be a központ

2022. február 11., 18:42

Az unió tagállamai 1991-ben döntöttek az egységes európai 112-es segélyhívó szám bevezetéséről, amely Magyarországon 1999-től érhető el. 2009-től pedig február 11. a napja, amely jó alkalom arra, hogy felhívja a figyelmet az Európa-szerte egységesen hívható szám fontosságára, helyes használatára. A Szombathelyi Hívásfogadó Központba tavaly több mint 1,8 millió hívás érkezett, egyre kevesebb olyan, amely nem igényel beavatkozást, de még mindig magas az indokolatlan, vagy az úgynevezett hecchívások aránya.

 

14 ezer hívás naponta - az Egységes Európai Segélyhívó napján online mutatkozott be a központ

"Jó napot kívánok! Hívásfogadó központ, miben segíthetek? Azt láttam kutyasétáltatás közben, hogy egy kisrepülőgép lezuhant."

Ezek a felvételek 2021-ben készültek, tavaly és idén is online ismerhették meg az érdeklődők a szombathelyi Hívásfogadó Központ munkáját az Egységes Európai Segélyhívószám Napján. Repülőgép katasztrófa miatt szerencsére ritkán hívják Magyarországon a 112-est, de minden másért viszont sokszor. 2014-ben kezdte meg működését a miskolci és a szombathelyi központ, azóta 36 millió hívást fogadtak, naponta legalább 12 ezret. Február 11-én ötödik éve mutatják meg, milyen munka folyik a központokban.

Hablicsek Nikolett – ügyeleti főosztályvezető, ORFK
„Egyrészt, hogy népszerűsítsük ezt a telefonszámot és tudatosítsuk az emberekben azt, hogy ezt a számot mikor, milyen célból és hogyan kell hívni, illetve fel is figyelmet arra, hogy még mindig nagyon sok az olyan indokolatlan segélyhívás, amely feleslegesen tartja fel a hívásfogadóinkat. A másik fő célunk az, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy mennyire fontos az, hogy segítsünk egymásnak.”

Korábban a beérkező hívások 70 %-a volt olyan, ami nem igényelt beavatkozást, nem segítséget és még csak nem is információt kért a telefonáló. Az indokolatlan használat büntetést vonhat maga után, de inkább a tájékoztatást választják. Ennek köszönhetően ez az arány mostanra 46,6 %-ra csökkent. A szombathelyi Hívásfogadó Központba tavaly több mint 1,8 millió hívás érkezett.

Balázs Zsolt – vezető, Szombathelyi Hívásfogadó Központ
„Én úgy gondolom, hogy a jelenlegi létszám elegendő arra, hogy minden segélyhívást rövid időn, 4-5 másodpercen belül kezelni tudjanak a kollégáim, ugyanakkor azt kell mondanom, hogy nem unatkoznak, mert vannak olyan napszakok, amikor egy-egy hívásfogadó 100-120 hívást is kezel.”

Hagyomány már, hogy az Egységes Európai Segélyhívószám napján megválasztják és jutalmazzák a műszakok legjobb hívásfogadóját, és a központ „Év operátorát”, ez a címet idén Nagy Péter nyerte el.

Nagy Péter - operátor, Hívásfogadó Központ, Szombathely
„5 évvel ezelőtt jelentkeztem. Számomra egy kihívásokkal teli munkakör. Ami számít, az a lelkiismeretes hívásfogadás, ezen belül, hogy precíz legyek. Minél gyorsabban megcsináljam, amit kell.”

Ezúttal különdíjat is átadtak. Megjutalmazták a 2021. legnagyobb kis hősét, a Bolla Noelt. A hőgyészi kisfiú ájult anyukájához hívott segítséget a 112-es számon.

Bolla Noel
“Anyukám tanította és onnan kezdve nem felejtettem el.”

Az akkor 6 éves kisfiúnak a mentésirányító magyarázta el, mit kell tennie.

Kovacsics Anett
„Addig emlékszem, hogy festettem a falat, meleg volt, nem ittam elég folyadékot, rosszul lettem, elájultam, aztán van egy pár perc kiesés, amire nem emlékszem. Mikor felkeltem, arra keltem fel, hogy a telefonban beszél a mentésirányító hölgy, mondta, hogy mindjárt ott vannak a mentősök, nyissuk ki az ajtót.”

Az ünnepségen a társszerveknek és az együttműködő civileknek is köszönetet mondtak segítő munkájukért, a szervezetek egy-egy tagját pedig hagyományosan megjutalmazták.